Vijf redenen om een elektrische auto te leasen

Vijf redenen om een elektrische auto te leasen

7 december 2020 Uit Door Quinten Reuten

Dit artikel gaat over de volledig(!) elektrische auto. De redenen daarvoor zijn, ten eerste dat de overheid alleen subsidie geeft voor de aanschaf van volledig elektrische auto’s. Ten tweede produceren hybride modellen nog altijd uitlaatgassen. Het gaat hard met de elektrische auto. Reden er in 2012 nog 1910 volledig elektrische personenauto’s rond in Nederland, in 2019 waren dat er al 107.536. De groei wordt onder meer aangedreven door het bewustzijn om groener te rijden, en waarschijnlijk de overheidssubsidie.

 

Waarom een elektrische auto leasen

De leasekosten van een elektrische auto liggen inmiddels onder die van dieselauto’s. Als je een geleasede elektrische auto ook zakelijk wilt gaan gebruiken, dan is het interessant te weten dat onder een aanschafprijs 50.000 euro, de belastingbijtelling nog altijd slechts 4% is. Van auto’s met benzinemotor is redelijk bekend wat de jaarlijkse afschrijving is. Dat geldt minder voor elektrische auto’s. Dan is het prettig als een leasemaatschappij die onzekerheid bij je wegneemt.

 

Milieu

Een elektrische auto produceert geen uitlaatgassen en dat is belangrijk voor het milieu. Elektromotoren worden steeds efficiënter en bij de nieuwste generatie van elektrische auto’s wordt bij remmen energie opgewekt, die wordt gebruikt om de accu bij te laden. Daardoor hoeft de auto minder vaak naar een laadpunt en dat is ook weer milieuvriendelijk. Alhoewel de elektrische energie-opwekking steeds groener wordt, is die nog altijd milieubelastend. Rekeninghoudend met het laatste, dan is over de gehele levensduur van een auto met elektromotor de CO2-uitstoot tussen de 35 en 50% minder dan met benzinemotor.

 

Stil

Een elektromotor zelf maakt zeer weinig geluid. Het geluidsoverlast voor de chauffeur en de omgeving is dus klein. Maar tegelijkertijd is dat een nadeel voor andere weggebruikers, met name blinden en slechtzienden. Daarom moeten alle nieuwe elektrische auto’s nu worden uitgerust met een Acoustic Vehicle Alerting System (AVS). Dat moet bij een snelheid van minder dan 20 km/u, een geluid voortbrengen dat lijkt op dat van een brandstofmotor. ‘s Nacht kan dat worden uitgezet op plekken waar dat hinderlijk is.

 

Eigen laadpunt

Thuis mag men geen benzine opslaan. Maar er is niets mis met een eigen laadpunt om je elektrische auto bijvoorbeeld ‘s nachts op te laden. Daarmee worden bovendien de kilometerkosten lager. Met het toenemende actieradius wordt het dan mogelijk te voorkomen dat bijladen overdag nodig is. Als de werkgever ook voor laadpunten zorgt, dan kunnen bezoeken aan openbare palen wellicht volledig worden vermeden en hoeft men niet in de rij te staan bij een tankstation.

 

Betrouwbaarheid

De elektromotor is betrouwbaarder dan een brandstofmotor en verlangt minder onderhoud. Met een eigen laadpunt is de kans uiterst klein dat de auto na een nacht laden niet wil ‘starten’. Bij leasing zijn de onderhoudskosten niet rechtstreeks relevant, maar het minder vaak naar de autogarage gaan, is op zich prettig.

 

Conclusie

Er zijn voldoende redenen om te gaan nadenken over het overstappen naar elektrisch rijden. Als de aanschafprijs, ondanks de subsidie, een te hoge drempel is, is leasen een interessante optie. Verder zie je dat er steeds goedkopere en kleinere elektrische auto’s komen zodat elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar wordt.