
Wat hoort bij een sterk merk?
2 mei 2023Een sterk merk is van onschatbare waarde voor elk bedrijf of dienst die wordt aangeboden. Het is een soort belofte aan de consument die hen vertelt wat ze kunnen verwachten van jouw producten of diensten. Daarnaast wordt hier duidelijk hoe jouw bedrijf, product of dienst zich onderscheidt van de concurrent. Het bouwen aan een sterk merk kan een lastige taak zijn, daarom staan hieronder enkele elementen die jou daarbij kunnen helpen.
Merkidentiteit
Een sterk merk heeft duidelijke en herkenbare merkidentiteit. Dit omvat het merklogo, de kleuren, lettertypen en beelden die jij gebruikt bij de communicatiematerialen van het bedrijf. Als jouw huisstijl bijvoorbeeld bestaat uit de kleuren rood en oranje, kan je het beste deze kleuren terug laten komen op flyers van jouw bedrijf. Het is dus van belang dat deze elementen consistent worden toegepast in alle uitingen van het merk. Uiteindelijk zal dit zorgen voor herkenning bij de consument.
Merkwaarden
De merkwaarden beschrijven waar het merk voor staat en wat het belangrijk vindt. Dit kan ethiek, principes en overtuigingen omvatten die het bedrijf heeft. Het is van belang dat de merkwaarden overeenkomsten met de waarden van de doelgroep, zodat zij zich kunnen identificeren met het merk. Wanneer consumenten zich kunnen vinden in de waarden van het merk, zullen zij eerder geneigd zijn om voor jouw producten of diensten te kiezen.
Merkpositionering
Hoe het merk zich onderscheidt van de concurrentie is de merkpositionering. Het is belangrijk om te weten wat de sterke punten zijn van het merk en waar het zich kan onderscheiden van andere merken in de markt. De merkpositionering moet consistent worden toegepast in alle communicatie-uitingen van het merk, zodat het duidelijk is voor consumenten wat zij kunnen verwachten bij het merk.
Klantbeleving
De klantbeleving is de totale ervaring die de klant heeft bij de interactie met het merk of bedrijf. Van kwaliteit van het product tot aan service: het hoort allemaal bij de klantbeleving. Een positieve klantbeleving kan bijdragen aan de loyaliteit van de klant en zorgt vaak ook voor nieuwe klanten. Denk bijvoorbeeld aan mond-tot-mondreclame. Het is dus van belang dat de klantbeleving van een merk juist is.
Vindbaarheid
Wees vindbaar! Als je graag wil dat mensen jouw producten of diensten gaan afnemen, is het allereerst van belang dat ze je kunnen vinden. Tegenwoordig is bijna iedereen al actief op sociale media. Op de juiste sociale media platformen kan je de doelgroep bereiken en ze informatie geven over je merk, product of dienst. Daarnaast is een goedwerkende website niet meer weg te denken. Als je een website hebt, kan je door middel van adverteren in Google zorgen dat je hoger komt in de zoekresultaten.